Einde in Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van 2-op-Reis - WaarBenJij.nu Einde in Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van 2-op-Reis - WaarBenJij.nu

Einde in Phnom Penh

Blijf op de hoogte en volg 2-op-Reis

08 Februari 2013 | Cambodja, Phnom-Penh

Net 4 dagen in Phnom Penh doorgebracht. In een veel te groot 5-sterrenhotel, met zwembad en gym. Onpersoonlijk,
maar heerlijke stille kamers en midden in het centrum van de stad.

Onze tocht met lokale bus vanuit Kampot ging heel gesmeerd en binnen 2 uur waren we al in Phnom Penh. Niet wat we gewend waren
tot nu toe, maar erg fijn om nu eens niet een halve dag in een bus te hoeven zitten.

De hitte is ons gevolgd vanuit het zuiden en in de stad is het ook bloedheet nu.

Na de busrit vanuit Kampot, wilden we een tuktuk naar het hotel. Die hadden we snel en onderweg leek alles lekker te lopen.
Tot er allemaal wegafzettingen te voorschijn kwamen. De tuktuk reed nog wat en besloot ineens dat ie niet meer verder kon, en
dat we de laatste 2km wel konden lopen, t was immers bijna alleen maar rechtdoor...
Wij nog geprobeerd hem door te laten rijden, maar helaas. Ritprijs dus ook omlaag en lopen.

Drijfnat en uitgeblust kwamen we hier aan en hebben ook meteen, na het inchecken, een duik in het zwembad genomen.

De wegen bleken afgesloten te zijn vanwege de crematie van de 'oude' koning Sihanouk. Dat deze koning ongelovelijk geliefd was
en dat de Cambodjanen vreselijk devoot zijn aan hun koning, bleek die avond. We wilden een rondje gaan lopen en wat gaan
eten. Ons hotel staat vlakbij het koninklijk paleis en we moesten er langs lopen om aan de boulevard te komen waar het
toeristengebied van de stad is. Letterlijk duizenden mensen, allemaal gekleed in wit overhemd en zwarte pantalon, liepen over
de weg naar het paleis om daar de laatste eer te tonen aan hun koning. Uit de speakers door de hele stad kwamen Khmer mantra's.
Overal de vlaggen halfstok, mensen biddend op straat en veel wierrook op de stoepen. Een bizarre sfeer maar prachtig om mee te maken.
Het lukte ons niet om langs de afzettingen te komen en nadat we gekeken hadden naar de optocht, gingen we terug naar het hotel om
daar wat te eten.

Dit hebben we iedere avond hier gehad, met afsluitend elke avond om 8 uur een groots vuurwerk!

Nu dus einde van de reis. We hebben een geweldige ervaring die we nooit meer zullen vergeten erbij. En de afgelopen maand zat ook vol
hoogtepunten. De rust van Battambang, de tempels en drukte in Angkor, jungletrekking in Banlung, strand en duisternis in Sihanoukville en alles ertussenin.
Cambodja heeft alles wat je zoekt in een vakantieland en het is ook allang geen 'ongebaand pad' meer. Zo veel mensen die hier met trolleys door het land sjeezen.
Maar met onze backpack hebben we wel alles gezien wat we wilden. En zijn we waar het kon van de gebaande paden afgegaan.

Nu op naar huis, naar de poezies!

• 08 Februari 2013 - 17:44

Miejet:

Mooi!!!
    Wens jullie een fijne terugreis.