Banlung deel II & we did Koh Rong - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van 2-op-Reis - WaarBenJij.nu Banlung deel II & we did Koh Rong - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van 2-op-Reis - WaarBenJij.nu

Banlung deel II & we did Koh Rong

Blijf op de hoogte en volg 2-op-Reis

29 Januari 2013 | Cambodja, Preah Seihanouk

In een hele korte tijd is er weer onwijs veel gebeurd. We proberen het kort samen te vatten.

Nadat we wakker werden midden in de jungle en een heerlijke ochtendduik in het meer bij de waterval genomen hadden, braken we het kamp op voor een vijf en een half uur durende trekking terug naar het dorp. Die begon met een hele steile klim van twintig minuten. Gelukkig was het nog heel vroeg in de ochtend dus niet zo heet maar de groep was uitgeput bovenaan. De tocht was verder prachtig door de jungle maar helaas ook hier weer veel, heel veel gekapte woudreuzen. We werden er droevig van. Het laatste uur ging over de rijstvelden en langs de hutjes om uiteindelijk weer in het diorp aan te komen. De bruiloft van de vorige dag was nog steeds aan de gang! Nadat we de rugzakken hadden uitgepakt, werden we door de locals - die bijna geen toeristen in het dorp zien - uitgenodigt om mee te drinken. Er stonden gigantische kannen met rijstwijn en uit elke kan moest natuurlijk een flinke teug genomen worden. De mannen gingen flink uit hun dak want het feest duurde al meer dan 24 uur. Natuurlijk moesten er foto's gemaakt worden. De locals vonden het heel grappig en ook wel apart om zichzelf terug te zien op het LCD schermpje van onze camera. Het halve dorp moest dus gelijk op de foto. Na het feest hebben we nog het schooltje en de begraafplaatst bezocht om vervolgens de boot weer in te gaan, terug naar de pick-up stroomafwaarts om na twee uur weer bij de lodge in Banlung aan te komen. Wat een geweldige ervaring.

De volgende dag was het weer vroeg opstaan, 4:30, want de bus naar Phnom Penh - de hoofdstad - vertrok om 7:00 uur. Na een zwaar vermoeiende busreis van meer dan 11 uur (voor 600 kilometer) met weer de slechte films en waarvan we in het laatste uur gebrainwashed werden met tien versies van Gangnam stijl op de karaoke tv, kwamen we in de hoofdstad aan. Een noodzakelijke tussenstop want we wilden de volgende dag naar Sihanoukville in het zuiden om daar de boot te pakken naar Koh Rong Island. Phnom Penh bleek een uit de kluiten gewassen Cambodjaans dorp met flink wat westerse invloeden. Gelijk een goede vibe. Snel wat eten bij een lokaal restaurantje, vroeg naar bed want ook de volgende dag ging de bus weer vroeg.

De volgende dag duurde de busrit 'maar' vijf uur, gelukkig geen karaoke, en om 12 uur stonden we bij het busstation in Sihanoukville. In een tuktuk naar de pier om om 1 uur de boot naar het eiland te halen. Dus op tijd bij de pier, ff lunchen om ff voor 1en naar de boot, alleen ging er geen boot... in ieder geval niet die van ons. Wat bleek, verkeerde pier! We moesten aan de andere kant van de stad zijn. Weten wij veel, de tuktuk meneer bracht ons gewoon naar 'de'pier...Snel internet erbij, telefoonnummer van het resort op het eiland ingetikt, hen opgebeld en dit doorgegeven. Er werd een tuktuk voor ons geregeld en we zouden op de local's boot van half 4 worden gezet, ook goed. Wij bij de goede pier aangekomen, bleek onze 'gemiste' boot er nog niet eens te zijn! We hadden het moeten zien aankomen, dit is Cambodja. Dus we zaten een uur later toch op de goede boot.

Uiteindelijk, na een flinke boottocht van 2,5 uur in de woeste golven, op een vreselijk mooi eiland aangekomen. Overnacht in een huisje op het hagelwitte strand, met veel beessies in het huis. We hebben ons er goed vermaakt, en lekker even bijgekomn van al het gerace van de afgelopen weken. Maar omdat dit toch echt een reisvakantie is bleven we hier maar een paar nachten want het ging weer kriebelen.
Vannacht hadden we nog een logé. Vlak voor we in slaap vielen hoorden we plastic geritsel in de kamer. Pikkedonker de zaklamp erbij gepakt. Eerst dachten we een gekko of hagedis. Maar na even zoeken kwam er een mooie bruine rat in ons licht! Die zat heerlijk een zakje pinda's op de tafel in ons huisje naar binnen te werken. TE lief, dus we hebben 'm ook lekker zijn gang laten gaan en zijn in slaap gevallen.

Vanmorgen al weer door met het avontuur. opnieuw een flinke boottocht alleen met een bijna storm in een gammel bootje, was dit nog een spannendere tocht dan de heenweg. Uiteindelijk toch veilig aangekomen en naar ons hotel in Sihanoukville. Een echt backpackers paradijs aan de zuidkust van Cambodja. Hier blijven we in ieder geval een dag of 3, maar misschien meer. Er is in de omgeving aardig wat te doen. We willen nog een kookles in Khmer eten, een snorkeltrip en een hiking tocht, dus we gaan ons niet vervelen. ;-)

Het plan is om daarna via de kuststadjes Kampot en Kep terug te gaan naar Phnom Penh om vanaf daar terug naar huis te vliegen!

To be continued..

• 29 Januari 2013 - 14:03

Miejet:

Nou nou, wat een leventje!
    Weer een hele mooie reis beschrijving.
    En wij maar in de regen zitten!
    Nog een fijne tijd!
    Groetjes!!!!!

• 29 Januari 2013 - 18:07

Joost:

Beessies!!!!! Wat een avontuur, lieverds!
    Hebben jullie al vakantie geboekt om bij te komen van de vakantie?

• 01 Februari 2013 - 09:23

Pa En Lisa:

Met onzettend veel interesse lezen we jullie reisverslagen, wat een reis!
    Nog even genieten en dan weer naar huis.