Sihanoukville, Kampot en HEET! - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van 2-op-Reis - WaarBenJij.nu Sihanoukville, Kampot en HEET! - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van 2-op-Reis - WaarBenJij.nu

Sihanoukville, Kampot en HEET!

Blijf op de hoogte en volg 2-op-Reis

03 Februari 2013 | Cambodja, Kâmpôt

We hebben inmiddels onze reis voortgezet en zitten nu in het zuidoosten, in Kampot!
Heerlijk loom stadje aan een rivier, doet ons denken aan de eerste dagen in Battambang en is een verademing na de touristische drukte in Sihanoukville.

We zijn 3 nachten in Sihanoukville gebleven, en hebben hier 3! hotels gehad. De eerste (King Gold Hotel) was een drama, want alles was zo gehorig dat we nauwelijks konden slapen en in de morgen begon een heel leger hanen te kraaien, nou sommige dan. Er waren hanen die nog een goeie cursus kraaien nodg hadden, wat een herrie! De 2e nacht dachten we een rustige kamer te hebben (See View Villa Guesthouse), maar onze kamer bleek te grenzen aan een van de openlucht strandcafe's en werden we tot vroeg in de ochtend getrakteerd op de laatste beats. Ons 3e hotel (Serendipity Beach resort), een 4-sterren kolos aan de andere kant van de straat, moest het afmaken. En gelukkig hebben we daar een redelijk goeie nacht gehad. Whoop!

In Sihanoukville hebben we lekker aan het strand gelegen en op onze 2e dag een heuse Khmer-kookles gehad. Deze was echt te leuk om te doen. Op het dak van een huis was een keuken met 8 werkplekken gebouwd met eroverheen een gietijzeren afdak. We kregen 4 gerechten uitgelegd die we ook zelf moesten maken, nou ja, bijna zelf. Er werd regelmatig 'ingegrepen' omdat we niet snel genoeg waren of omdat ze domweg geen zin hadden het nog een keer te zeggen. De Khmer - Engels - Khmer vertaling en uitspraken hier geven n.l. nogal eens verwarring. Al te vaak zegt men je hier vriendelijk 'Yes' al hebben ze vervolgens geen idee wat je bedoelde. Wij doen daar vrolijk aan mee. En nog steeds gaat het goed!

Wanneer het donker wordt, laat Sihanoukville haar duistere toeristische kant zien. En die is helaas erg zichtbaar. Meerdere malen zijn ons bepaalde diensten aangeboden waar we helemaal niet op zaten te wachen. Tijdens onze tweede avond tijdens ons etentje bij een lokaal restaurantje werden we heel brutaal benaderd door een onwijs foute landgenoot met totaal verkeerde intenties. Snel afgewimpeld dus. Ook het strand, waar je overdag heerlijk kan liggen bij de tentjes, veranderd 's avonds in een foute plek waar je niet, of in ieder geval niet te lang, wilt zijn. Om die reden hadden we na twee volle dagen genoeg en zijn we doorgegaan naar Kampot.

De reis naar Kampot ging deze keer per mini-van en dat was af en toe best.... 'spannend', gezien de toestand van de wegen en de rijstijl van niet alleen de medeweggebruikers maar vooral ook van de chauffeur.
Hard neurien en vooral niet kijken waren een goeie truc om de reis psychisch goed te doorstaan! Twee uur later waren we veilig en wel in Kampot aangekomen en wat een geweldige plek!!

We moesten eerst nog wel op zoek naar een hotel, want het hotel wat we de avond ervoor hadden gemaild zat helaas al vol. Dus een tuktuk geregeld en door Kampot, verschillende accomodaties bekeken, telkens net niet, en uiteindelijk op aanraden van de tuktuk-chauffeur beland in het Columns hotel. Wat bleek, deze is net een jaar open en echt een klein paleisje. Hier hebben we nu dan ook 2 briljante slaapnachten gehad, hehe, en ook nog een nacht bijgeboekt.

In Kampot is niet verschrikkelijk veel te doen, maar voorziet wel in leuke terrasjes en goed eten. Dus prima om ff een paar dagen te chillen.

Nou ja, chillen. Gister toch weer op tour. Via een kantoortje hier in het stadje een tour naar de peperplantages, de zoutvelden, het piepkleine stadje Kep en het eilandje Koh Tunsay (Konijneneiland). Was weer een heerlijke dag.

Vandaag is het de heetste dag die we de afgelopen 4 weken hebben gehad. Zelfs de locals hoor je 'hot hot' roepen, en zitten allemaal binnen of in de schaduw. Wij passen ons graag aan. En hebben ook alleen maar gezorgd dat we niet overkoken. Dus nu ook lekker binnen in een internetshop en wachten tot 't buiten wat aangenamer wordt. Al zullen we de hitte best gaan missen als we weer terug zijn. Elke dag op je slippers in een korte broek is zeker geen straf!

Inmiddels ook weer de doorreis geregeld.Morgen met de bus naar de hoofdstad, Phnom Penh. Om de laatste 5 dagen van de vakantie door te brengen. We hebben veel zin om daar de dagen door te brengen maar beginnen thuis nu ook te missen. We kunnen niet wachten tot we iedereen weer zien en zeker onze rare katten!

To be continued..

• 03 Februari 2013 - 10:58

Miejet:

Zo, dat was weer heel wat om te vertellen.
    En natuurlijk voor ons, heel leuk om te lezen.
    Fijne reis verder!
    Tot ziens.

• 03 Februari 2013 - 17:22

Erwin:

Mooie verhalen weer! Nog een paar dagen in Phnom Penh (Hoe spreek je dat uit?)
    en dan weer naar huis. Geniet er nog maar even van!

• 04 Februari 2013 - 13:00

Pa En Lisa:

Of dat we er zelf bij zijn, zo genieten wij van de reisverslagen. Nog 5 dagen genieten en zijn dan toch weer blij dat jullie veilig thuis zijn. Fijne dagen en een hele goede terugreis gewenst. Liefs, Pa en Lisa.