Perth & Fremantle - Reisverslag uit Perth, Australië van 2-op-Reis - WaarBenJij.nu Perth & Fremantle - Reisverslag uit Perth, Australië van 2-op-Reis - WaarBenJij.nu

Perth & Fremantle

Door: Will en Erik

Blijf op de hoogte en volg 2-op-Reis

19 Mei 2011 | Australië, Perth

OMG. Dit is de laatste avond van onze vakantie in Oz. Wat een ongelooflijk heftige, gave, fantastische, zware en vermoeiende reis was dit. We hebben heel veel geleerd, gezien en gedaan en hebben ook wel erg veel zin om weer naar huis te gaan. We zitten op dit moment aan een wijntje met een houten hoofd na een onwijs leuke stapavond in Perth in ons naar noodles stinkende, dodgy maar heel relaxt motelkamertje het laatste verhaal te schrijven.

Vanuit Kalbarri vertrokken we naar de Pinacles. Een rit van ongeveer 400 km. Na anderhalf uur kwamen we aan in Geraldton, een redelijk grote stad. En daar hebben we voor het eerst weer een beetje aan de beschaving kunnen proeven. Een heus winkelcentrum met echte winkels, goedkopere diesel en veel mensen. We hebben de tank daar volgegooid en wat laatste boodschappen ingeslagen. En weer op weg richting het zuiden. Onderweg veel bush en nog meer bush. We wilden de nacht door brengen in Cervantes, even ten noorden van de Pinacles, maar toen we er binnenreden hadden we een idee. Laten we eerst eens de Pinacles bekijken, en als dat nu niet lang duurt, rijden we door naar Perth. We hadden onderweg op de campings gehoord dat de Pinacles leuk waren om gezien te hebben, maar dat het niet een hele dag site seeing zou kosten. En buiten dat zag Cervantes er nu niet echt booming uit. We wilden niet weer in een verlaten oord onze dag doorbrengen. Op naar de Pinacles dus.

De Pinacles zijn een stuk woestijn, niet heel groot, gevuld met allemaal stenen zuilen. Natuurlijk en heel grappig en onaards om te zien. Daar doorheen lopend kwamen we ineens de Western Exposure groep tegen. Hierin zaten 5 van onze ex-reisgenoten van de Darwin naar Broome tour. We wisten dat ze dezelfde kant op reizden, maar het was een onverwacht en grappig weerzien. Dus even de gebruikelijke dingen uitgewisseld en niet al te lang erna gingen we weer onze weg. Op dus naar Fremantle, het Scheveningen van Pert.

Fremantle is het kuststadje dat aan het eind van de Swan river, die door Perth heenloopt, en aan zee ligt. Mooi klein, beetje frans/victoriaans gebouwd. Met gebouwen uit eind 19e begin 20e eeuw, franse balkons en grote blokken zandsteen. De wandeling er heen vanaf de camper was ongeveer 3km, en het was redelijk weer. Afgelopen nacht regende het een beetje en dat hing ook de hele dag in de lucht. We hebben heerlijk rondgeslenterd. Over marktjes gelopen, lekkere koffie gedronken, was prulletjes gekocht. Goed vermaakt iig
Omdat het campinglife ons wel een beetje de keel uitkomt, hadden we die ochtend een appartementje in Perth geboekt voor vier nachten. Het was het enige wat nog beschikbaar was, dus we hopen het beste. Onze wallen hebben inmiddels ook wallen en we zijn aardig uitgeput na deze heftige 4 weken.

Die ochtend wilden we niets liever dan zo snel mogelijk naar Perth zodat we vanuit de camper konden intrekken in ons geboekte appartementje. Voor de laaste keer dus snel douchen in een hokje naast het zoveelste oude mannetje dat vieze gorgelgeluiden maakt (wat doen ze toch onder die douche?!?) om voor de laatste keer het kamp in te pakken en naar Perth te rijden. De route naar de stad was erg mooi. Perth CBD (het centrum) ligt aan de rivier en omdat we vanaf de zuidkant aan kwamen rijden, hadden we een mooi zicht op de wolkenkrabbers die aan de rivier gebouwd zijn.
Het appartementencomplex bleek aan de snelweg te zitten tussen de CBD en Kings Park in. De plek kon dus niet beter omdat we lopend van alles af zaten. Toen we in het complex door de kleine gangetjes naar de receptie liepen, kregen we alleen wel een beetje een vreemd voorgevoel. Nadat we waren ingecheckt, liepen we met tassen en al naar de vierde verdieping om vervolgens met de sleutel de deur van kamer 405 te openen.....wat niet lukte. We waren vrij moe en wilde snel naar binnen. De schoonmaker was net bezig met de kamer ernaast en keek enigsinds geamuseerd naar onze pogingen de voordeur open te maken. Uiteindelijk heeft hij het maar voor ons gedaan, het slot kwam nog uit 1874.

Eenmaal binnengekomen bleek dat in de keuken ooit een grote pan met Noodlessoep was ontploft: het stonk er gigantisch naar....ja....noodlessoep.....Dus neuzen dicht en de deur gesloten, raan open (aan de snelweg dus) en er maar het beste van maken. Die middag zijn we even door Perth gaan wandelen en hebben we mooie foto’s gemaakt. Vroeg er in want we waren erg moe van ons camperavontuur.
De volgende ochtend hebben we heel relaxt gedaan. Heel erg fijn om even niet 500 meter te moeten lopen voordat je kan douchen en om ’s nachts gewoon naar je eigen wc te kunnen. We bleven dus lekker in bed liggen, beetje facebooken, boekje lezen en heel relaxt aan doen. Rond lunch zijn we naa Kings Park gelopen voor een wandeling door de botanische tuin. De middag zijn we de CBD in gegaan en begon het te storten van de regen. Het leek wel Nederland! Terug naar de kamer dus en daar nog samen geborreld. De dag erna stond in het teken van het inleveren van de camper. Die ochtend zijn we nog kort naar Cottesloe Beach gereden om ook daar even een kijkje te nemen. Een heel relaxt en laid back strand. Die middag de camper ingeleverd en met de bus terug naar onze kamer. ’s Avonds zijn we gaan eten in The Court. Binnen ontmoeten we een aantal mensen en zo werd deze avond erg, erg laat en gezellig. Heel cool om te zien dat je in Perth op een gewone woensdagavond (!) ook nog kan stappen in een club die compleet vol met mensen zit.

Vandaag dus een houten kop maar erg voldaan. Het appartement is zelfs ‘growing on us’!! Deze dag stond in het teken van souvenirs en kado’s kopen voor thuis en shoppen. Een slow day die eindigde in een etentje bij de Hogs Breath. Straks gaan we inpakken. Morgenochtend uitchecken en naar het vliegveld voor de reis terug naar huis. We kunnen niet wachten iedereen weer te zien, in ons eigen bedje te slapen en de poezen een flinke knuffel te geven.

• 19 Mei 2011 - 19:17

MieJet:

Een fijne reis terug...tot gauw!!!