Whale Island - paradijsje ten noorden van Nha Tran - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van 2-op-Reis - WaarBenJij.nu Whale Island - paradijsje ten noorden van Nha Tran - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van 2-op-Reis - WaarBenJij.nu

Whale Island - paradijsje ten noorden van Nha Tran

Door: WillenErik

Blijf op de hoogte en volg 2-op-Reis

06 Maart 2010 | Vietnam, Hanoi

Geplaatst op 6/3/2010 om 11:32 AM
Gisterenavond zijn we aangekomen in een klein paradijs.

Gister hadden we nog een volle dag in Hanoi. Dus dat gaf ons mooi de kans om nog even een ander deel van de stad te zien. We zijn vanuit het hotel lopend richting het presidentieel paleis gegaan en het mausoleum van Ho Chi Minh. Niet naar binnen maar wel om het indrukwekkende gebouw heen gelopen en onze ogen uitgekeken om de inmens grote communistische pleinen en gebouwen die hier in Hanoi staan. Meteen een indruk gekregen over het feit dat 25 jaar geleden hier nog nauwelijks een westerling liep en nog steeds is het communisme alom aanwezig. Het hele land is vergeven van de symbolen en vlaggen met communistische uitingen.

Vanuit Hanoi hebben we het aan het eind van de middag het vliegtuig gepakt en zijn we in anderhalf uur tijd naar Nha Trang gevlogen. Daar werden we opgehaald en na iets meer dan twee uur met een busje en twintig minuten op een boot kwamen we 's avonds in het donker aan op Whale Island resort, een heuse eco bestemming waar we drie nachten zullen blijven.

Nha Trang ligt in het zuiden van Vietnam en het verschil met het noorden is echt ongelooflijk. Het zijn echt twee andere werelden. Hanoi en omgeving is nog erg in ontwikkeling met relatief veel armoede, drukte, vuiligheid, mensen die op straat zitten, eten en leven, geen bioscoop of ander vermaak te vinden. Het zuiden is al jaren flink bezig met een inhaalslag en toen we met het transfer busje over de boulevard van Nha Trang reden werd dat meteen duidelijk. Mariot, Hilton en Novotel hebben al hotels. Veel cafe's, netjes geveegde straten, duurdere brommers en zelfs auto's. Alsof we in een ander land zaten.

Vandaag de eerste volle dag op ons rustige eilandje. Wat een verschil met de drukke stad. Het is hier 31 graden, geen wolkje aan de lucht en we hebben de hele dag gesnorkeld op het huisrif, gezwommen, boekjes gelezen en, natuurlijk, een hicking gedaan rond het eiland. We hebben een eigen hutje compleet van bamboe gemaakt - ecostyle - en het eten is heerlijk. Vietnamese keuken met Franse invloeden. Gister bijvoorbeeld heerlijke geroosterde bamboestengels met vis omwikkeld en overheerlijke gebakken annanas met een heerlijke suikersaus gegeten. Mjam! Dus de rode bietjes gaan we thuis zeker een keer maken!

De kennis van de taal begint ook vorm te krijgen. Naast xin chao (hallo), cam on (bedankt) en tam biet (tot ziens......) weten we nu ook wat benzinepomp is... dai ly ban le xang dau bai chau.. Je bedenkt het niet.

Vandaag ook een Deens stel ontmoet op het strand en daar gaan we straks even mee borrelen en eten, wel zo gezellig. Je komt mensen vanover de hele wereld tegen en iedereen 'doet' Vietnam en omgeving op een eigen en andere manier. Dus veel verhalen en tips uitwisselen.

Wij gaan morgen nog een volle dag van de prachtige omgeving genieten. Met een bootje het rif op om te snorkelen en 's middags misschien even een rondje in een kajak langs het eiland.