Mekong en laatste dagje Saigon - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van 2-op-Reis - WaarBenJij.nu Mekong en laatste dagje Saigon - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van 2-op-Reis - WaarBenJij.nu

Mekong en laatste dagje Saigon

Door: WillenErik

Blijf op de hoogte en volg 2-op-Reis

13 Maart 2010 | Vietnam, Hanoi

Eergisteren zijn we om half acht in de ochtend opgehaald voor een tweedaagse trip naar de Mekong delta, de op zeven na grootste rivier van de wereld. Een privé gids en een chauffeur brachten ons met de auto in ongeveer 2 uur naar de opstapplek in het gehucht Cai Be. We hadden een klein bootje met een luifel en daarin een aantal strandstoelen en meteen werd er met flink lawaai de motor gestart om te gaan varen.

Het eerste gedeelte van de tocht ging langs de kade van Cai Be om daar wat authentieke dingen te bezichtigen die op en rond de rivier gebeuren zoals het wonen, een markt op het water en veel boten verkeer. Meteen daarna maakten we onze weg naar de provincie Vinh Long dat in zijn geheel bestaat uit een eiland tussen de 'upper' river en ' lower' river. Eerst probeerde de bootmeneer via een kanaal te komen, maar zaten we al snel vast door het lage water. Nadat we na 10 minuten, door veel geheen en weer, los kwamen, gingen we om een eilandje heen en via andere kanaaltjes een stroompjes de delta door. Heel mooi gezicht allemaal. Na een bezoekje aan een fabriekje waar rijstsnoepjes en fruit verwerkt werd, kwamen we uiteindelijk in Vinh Long aan. Daar stapte we over in een roeibootje voor een korte trip. We kregen een echte iconische Vietnamese hoed op en werden rustig naar een lunchplek geroeid.

Na de lunch zijn we een stuk over Vinh Long gaan fietsen met veel hobbels en kuilen en de fietsen afgesteld op Vietnamezen hoogte.

Daarna maakten we onze tocht op weg naar de lower river naar de stad Can Tho, de grootste stad in de Mekong delta waar we ook bleven overnachten. De tocht in het bootje duurde drie uur, het was heel heet en heel veel gezien. Om een uur of vijf kwamen we aan in Can Tho. De stad bleek een waar toeristenoord, natuurlijk weer voorzien van een standbeeld van Ho Chi Minh die de Vietnamezen in dit deel van het land ' Oom Ho' noemen.

De volgende ochtend hebben we met de boot de beroemde drijvende markt van Can Tho bezocht. Veel fruit, vis en groenten die aangeprezen werden op zelf in elkaar getimmerde bootjes. Daarna bezochten we een markt aan de kade wat voor ons echt een cultuurshock was. Levende vissen, koeienogen, hompen vlees, veel stank en viezigheid. Onze westerse maagjes konden er niet goed tegen maar wel een hele ervaring. En maar eens te meer werd duidelijk in wat voor armoede de mensen aan de delta leven. Vrijwel alle huizen (lees hutjes) staan op instorten en zijn gebouwd op vuilnis en afval. De ene wast zich in de rivier terwijl het riool van de buurman er op uitkomt. Echt een hele andere wereld, niet alleen vergeleken met onze westerse manier van leven maar ook al met het leven in Saigon en Hanoi.

Na een bezoekje aan een rijstfabriek gingen we met de auto terug naar Saigon waar we gister de hele dag heerlijk hebben geslenterd.

Hier is het heet nu, elke dag 35 graden of meer, dus verkleuren doen we goed. Wel last van onze keel gekregen van alle stof en smog hier.

Fietsbellen verkopen ze niet meer in Vietnam lijkt het wel, dus om er 1 van een fiets te halen is ook zo wat. Dus helaas geen Vietnamese fietsbel kunnen bemachtigen.

Vandaag een laatste dagje hier in Vietnam. We konden onze kamer een aantal uur bijboeken en vanavond gaan we rond half 6 naar het vliegveld. Weer lekker naar de poezen toe. Waarschijnlijk missen zij ons net zo als dat wij hen missen.

We hebben veel gezien en meegemaakt hier in Vietnam in een hele korte tijd. Het voelt als of we hier nu al een maand zitten. Nu dus nog een laatste paar uurtjes hier en dan voldaan weer naar huis...