Uluru, Kata Tjuta & Watarrka - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van 2-op-Reis - WaarBenJij.nu Uluru, Kata Tjuta & Watarrka - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van 2-op-Reis - WaarBenJij.nu

Uluru, Kata Tjuta & Watarrka

Door: WillenErik

Blijf op de hoogte en volg 2-op-Reis

22 November 2008 | Australië, Alice Springs

WOW! Wat een leegte, wat een ruimte, wat een overweldigende niksheid. De outback van Central Australia is zeker niet wat je er van zou verwachten. Wie een droge, dorre, kale saaie vlakte verwacht, komt bedrogen uit. Wat een gigantisch mooi landschap. 400.000 mensen op een oppervlakte groter dan Nederland, Belgie, Luxemburg en Frankrijk bij elkaar. Een land waar de rivieren het land instromen in plaats van naar de zee. Waar de aarde rood is in plaats van bruin. Waar de sterrenhemel compleet anders is dan op het noordelijk halfrond en waar 500 km reizen een kort stukje is.

Met een tour operator hebben we een driedaagse tour door de outback gedaan. Om 5.55 in de ochtend werden we opgehaald. Na 500 km vanuit Alice Springs gereden te hebben, kwamen we aan bij ons base camp voor die avond, net buiten het plaatsje Yulara, vlakbij Uluru (Ayers Rock). Meteen daarna doorgereden naar Kata Tjuta (De Olga's) voor een 3 uur durende wandeling door deze prachtige en bijzondere rotsformatie. Een heilige plek voor de Aboriginals, net als Uluru, waar we daarna de zonsondergang hebben gezien.

De volgende dag om 4.00 uur ' s ochtends op om zonsopgang bij Uluru te zien. Prachtig gezicht hoe de rots van een grijze steenmassa veranderd in een glimmende rode steen midden in een vlak landschap. Na een wandeling om de rots gemaakt te hebben, vertelde onze tourguide (Manon, een Nederlandse die was blijven plakken en verliefd was geworden op een Australier) een aantal interessante Aboriginal verhalen over hun geloof over het ontstaan van de rots en de omgeving.

Na de lunch reden we door naar Watarrka (King's Canyon) om naar ons volgende kamp te gaan. Een Tentenkamp gelegen boven op een heuvel midden in de Outback. Na het avondeten en wijn bij het kampvuur snel naar bed want de volgende dag moesten we om 4.30 al weer op om naar de site te rijden.

De wandeling bij Watarrka begon met 'hartattack' hill, een fikse klim naar boven de canyon op. Daarna een onwijs mooie wandeling gemaakt langs de rotsen en het ravijn waar de creek door stroomde.

Moe maar vreselijk voldaan reden we daarna terug naar Alice Springs. Onderweg een paar stops gemaakt bij de stations langs de Stuart Highway en de Lasseter Highway. Echt heel bizar om te zien dat er gewoon mensen wonen in die woeste omgeving.

Bij Alice Springs aangekomen waren we overweldigd door deze prachtige tour en door hetgeen de outback te bieden heeft. Wat een verschil met het hutje mutje gevoel in Nederland.

Inmiddels is het een dag verder en zit ik bij de receptie van ons resort dit verhaal te schrijven. Om 10 uur (dat is over anderhalf uur) worden we opgehaald om terug te gaan naar het vliegveld en op het vliegtuig terug naar Sydney te stappen. Daar hebben we een hotel overnachting om morgen aan ons avontuur in de camper te beginnen.