Amsterdam Ulaanbaatar met de Mongolie Express - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van 2-op-Reis - WaarBenJij.nu Amsterdam Ulaanbaatar met de Mongolie Express - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van 2-op-Reis - WaarBenJij.nu

Amsterdam Ulaanbaatar met de Mongolie Express

Blijf op de hoogte en volg 2-op-Reis

06 Juli 2016 | Mongolië, Ulaanbaatar

Mongolië Express en Mongolië 2016:

We zijn in Ulaanbaatar, de hoofdstad van Mongolië, na een hele mooie treinreis vanaf Moskou.
Vorige week zaterdag op Amsterdam CS in de trein gestapt richting Moskou. Nou eigenlijk Duisburg. We moesten de reis in etappes doen omdat er geen rechtstreekse trein gaat.
De nachttrein, met een luxe coupe voor 2, bracht ons van Duisburg naar Warschau. We konden zelfs douchen in de trein. Dit is meteen al een reis met allemaal first-timers.
In Warschau hebben we een dag rondgebanjerd en veel gezien. Warschau is een mooie stad, en we gaan zeker nog een keer terug om deze echt goed te bekijken.
De volgende nachttrein bracht ons via Wit-Rusland in Moskou.
De trein was nog luxer dan de eerste. Heel fijn. Want we hebben weer kunnen douchen en hebben enorm lekker geslapen.
De grenscontrole tussen Polen met Wit-Rusland verliep soepel. We hebben misschien een uurtje gewacht bij elkaar. De controle stelde niets voor en we zoefden zo Rusland in.

Onze dagen in Moskou waren enorm leuk! Wat een mooie stad en wat een fijne metro hebben ze daar! Het hotel lag een beetje uit de slinger, dus we moesten veel met de metro doen.
Na even gestoeid te hebben met het Cyrillische schrift konden we aardig ontcijferen wat waar was en hebben we probleemloos de hele stad rondgereden. Het weer was super. Veel van de toeristische dingen gezien zoals Gorky Park, het Kremlin en het Rode Plein en zelfs het gebouw van wat vroeger de KGB was. Ook hebben we een avond gegeten en geborreld met Russische vrienden.

Woensdag avond was het dan zover. De Trans Siberië express, die vanaf Irkutsk de Trans Mongolië Express wordt.
Het was even zoeken naar het juiste perron. Maar de trein stond netjes op ons te wachten.
Onze conductrice, of zoals ze dat hier noemen Provodnista, stond al te wachten bij onze wagon.
Kaartjes werden ingenomen en wij werden naar onze coupe gebracht.
Nou hadden we vanaf Duisburg echt mega luxe, maar vooral nieuwe treinen. De trein waar we nu in stapten stamt nog uit de Sovjet tijd. Veel hout, ouwe meuk en gordijntjes en kleedjes met bloemetjes motief die vol met stof zaten. Links en rechts in de coupe een bed, of liever gezegd, een opgewaardeerde plank met een groezelig dekje erop. Gelukkig kregen we van de andere Provodnista (per wagon zijn er 2 dames die elkaar afwisselen) een zak met daarin 2 lakens, een kussensloop en een handdoekje. Zodat we een beetje schoon konden slapen. Wat ook wel heel fijn was was dat we een schuifraam hadden wat 30 cm omlaag kon. Gezien de verwachtte hitte onderweg en het ontbreken van een airco.
We hebben er 5 dagen in geleefd. Wat heel goed ging.
Aan boord geen douche, maar die hadden we al in gecalculeerd. Wel een wc met een klein fonteintje waar we ons konden opfrissen. Thank god voor de baby wipes en baby washandjes die we hadden ingepakt. We zweren er nu bij!
Onze dagen bestonden vooral uit lekker luieren en naar buiten staren. Heet water pakken voor thee en koffie. Lunchen, dineren in de restauratiewagon en lezen in de coupe.
De trein was heel stil. Wij zaten dan ook nog eens 1e klas, waar het helemaal rustig was.
3 van de 10 coupes waren bezet. Onze gezellig kijkende (NOT) Provo had een eitje deze reis.
Om de paar uur stopte de trein om mensen af of op te laten stappen, water bij te tanken of om van locomotief te wisselen. De stops varieerden van 5 minuten, waar je er dus niet uit kon/mocht, tot 45 minuten. Wat ons dan de mogelijkheid gaf om een luchtje te scheppen, wat eten en drinken te kopen op het perron en foto's te maken van wat we dan ook zagen.
De uitzichten waren echt super.
Van dichte wouden van sparren en berken, tot weidse graslanden en heuvels.
Opvallend veel bewoning in Siberië. We hadden het iets meer verlaten verwacht.
Maar het was er niet minder mooi om.
Het laatste stuk tot de Mongoolse grens was vooral de armoede te zien, heel veel vuil en huizen die kapot waren.

Zondagavond kwamen we aan bij de grens met Mongolië. De controle aan zowel de Russische als de Mongoolse zijde duurde heel lang. Er kwam echt een massa aan controleurs voorbij. Voor iedere handeling 1 persoon. Dus de coupe check, paspoort check, bagage check en er was iemand die alleen maar stempels uitdeelde. Bij elkaar zijn we 6 uur bezig geweest en was het 2 uur in de ochtend dat we eindelijk in Mongolië waren. We besloten nog een paar uur te slapen want het was nog zeker 6 uur tot aan de hoofdstad, Ulaanbaatar.

De volgende ochtend, of eigenlijk vier en een half uur later, moesten we al weer op om onze spullen in te pakken en te ontbijten. We deden de gordijntjes open en werden getrakteerd op een landschap dat we allebei nog nooit gezien hadden. Het leek wel hobbitland!! Eindeloze lege, groene vlakten met heuvels. Prachtig! En we zagen onze eerste ger, de traditionele tenten van de nomadische Mongolen. We waren allebei totaal niet uitgeslapen en nog erg moe maar dit landschap en uitzicht maakte alles goed.

Langzaam aan naderde we Ulaanbaatar en dat was goed te merken. De gers maakte plaats voor huizen en later flatgebouwen en de groene vlaktes gingen over in vrij lelijke industriegebieden. Uiteindelijk reden we het station in en moesten we uit de trein. We hadden meer dan 9000 kilometer met de trein gereisd en nu waren we in Ulaanbaatar!

• 06 Juli 2016 - 12:32

Grandma Mieke:

Zo, hé hé, eindelijk dit verslag kunnen lezen.
    En zoals ik altijd doe, als ik verhalen lees.....zie ik in mijn hoofd, alle dingen die jullie beschrijven!
    Super, wat een reis!
    Geniet ook komende week van jullie ontdekkingstocht!
    Doeidoei......Big Hug <3 <3 (deze tekens zullen hier denk ik niet werken) ☼☼☼

• 06 Juli 2016 - 13:07

Rogier:

Wat heerlijk om over jullie avonturen te lezen! Wat een geweldige reis, wat een ervaring! Goede voortzetting en ik kijk al uit naar het volgende verslag!

• 06 Juli 2016 - 22:26

Maud Kapteyn :

Wat hebben jullie al veel gezien. De indrukken die je beschrijft dwingen je mee te Kijken met gesloten ogen en oh what is het Mooi. Best wel een Lange en vermoeiende onvergetelijke reis. Ben benieuwd naar het volgende verslag. Geniet Volop en laat ons meegenieten. In gedachten Ben ik mee op reis. Succes!!!!!!

• 14 Juli 2016 - 08:05

Mosette:

Heerlijk om te lezen en mee te genieten.