Jakarta - Makassar - Reisverslag uit Makassar, Indonesië van 2-op-Reis - WaarBenJij.nu Jakarta - Makassar - Reisverslag uit Makassar, Indonesië van 2-op-Reis - WaarBenJij.nu

Jakarta - Makassar

Blijf op de hoogte en volg 2-op-Reis

18 Augustus 2015 | Indonesië, Makassar

Vandaag is de derde dag van onze reis in Indonesië. Na drie dagen kunnen we zeggen dat we al aardig in de sfeer komen. In een land waar je nog nooit geweest bent en dan gelijk de weg proberen te vinden in de drukste en grootste stad van het land, Jakarta, en de op vier na grootste stad van het land, Makassar, is best pittig.
Daarnaast wordt je als grote bleke meneer continue gevraagd op de foto te gaan, aangehouden of aangesproken. Letterlijk iedereen wil iets van je. Wel gelijk een goede vuurdoop want na Makassar wordt het alleen maar rustiger (denken we)
Zaterdag kwamen we na een goeie maar rommelige vlucht aan in Kuala Lumpur. Alles bij elkaar hadden we maar vier uurtjes geslapen dus we waren aardig moe. De vlucht had iets meer dan een uur vertraging gekregen in Amsterdam doordat er iets met het inladen van de koffers was. Daardoor hadden we maar veertig minuten overstap tijd op KL airport. We moesten dus rennen om naar de andere gate te komen voor onze vlucht naar Jakarta. Daar aangekomen bleek dat er maar heel weinig mensen van Kuala Lumpur naar Jakarta vlogen. Nadat het vliegtuig was opgestegen, hadden we dus ook allebei een volledige rij van 3 stoelen voor onszelf! Dat was fijn want zo konden we nog even wat uurtjes slaap pakken.

Aangekomen in Jakarta hebben we geld gepind, een taxi gepakt en snel ingecheckt. Hotel Kosenda is een art hotel en prima voor een nachtje. We besloten niet moeilijk te doen en snel te lunchen in het hotel ondanks de hoge prijzen; zo moe waren we toch. Na een verdiende douche zijn we met een taxi naar de Old Town gegaan, de eerste Nederlandse nederzetting. Dat bleek niet meer te zijn dan een druk plein met nog wat oude gebouwen uit de koloniale tijd. Waarvan de meeste toch echt een flinke opfrisser kunnen gebruiken.
Verder heel erg druk en iedereen, vooral studenten wilde met ons op de foto of een interview afnemen voor 'schoolprojecten'. Jakarta is verder niet heel bijzonder. Heel druk, vervallen en weinig toeristisch. Na old town wilden we met een gemotoriseerde becak naar het centrale plein. Volgens de Lonely Planet het hart van de stad. Dat was een beetje moeilijk want weinig bestuurders wisten waar dat was. Of waarschijnlijk wat we bedoelden. We werden eerst afgezet bij een winkelcentrum. Toen we de bestuurder ervan overtuigden dat het plein wat we bedoelden niet was waar we moesten zijn, reed hij verder en werden we afgezet bij een teleurstellend klein plein. Pas na een tijd en een wandeling over het plein hadden we door dat dit het verkeerde plein was. Het klopte gewoon niet met de kaart in de Lonely Planet. Het juiste plein bleek vlakbij te zijn. Daar aangekomen hadden we de eerste Sateh Ayam met Nasi Goreng gegeten bij een straattentje en dat was super lekker! En het kost geen drol, voor 4 euro een hele maaltijd voor 2 naar binnen zitten werken. Na het eten terug naar het hotel en vroeg naar bed........
...om om halftwaalf klaarwakker te zijn. Jet-lagged... Dan nog maar een drankje in de lobby van het hotel.

De volgende dag heel vroeg op, ontbijt en in de taxi naar het vliegveld voor onze vlucht naar Makassar. Daar aangekomen maakten we gelijk kennis met de manier van toeristen opvangen. Het regelen van een taxi ging vreselijk chaotisch en uiteindelijk werden we in de duurst mogelijke taxi gezet. We waren zo overrompeld door het hele gebeuren en nog zo moe van de reis, dat het door al die mensen bij elkaar te snel ging om er iets tegen in te brengen. Uiteindelijk kwamen we voor 150.000 rp aan bij het hotel. Omgerekend is dit tien euro maar voor hier kan je daarvoor het halve land door.

Hotel Favor bleek een prima plek en onze kamer, een deluxe junior suite, was super fijn. Makassar daarentegen was net als Jakarta een gigantisch drukke stad, iets wat we bij het plannen van de reis niet echt gedacht hadden. Daarnaast was het ook nog het feest van het 70 jarig bestaan van de republiek waardoor het een soort Koninginnedagdrukte werd. Best gezellig!

De dag erna besloten we rustig aan te doen en een kijkje te nemen in Ford Rotterdam. Daarna zijn we met een pete-pete naar Gowa gegaan waar we naar Museum Balla Lompoa zijn gegaan. Het ging hierbij niet om het museum maar om de ervaring van het ritje met de pete-pete.'s avonds heerlijk gegeten in een tentje dat we de avond ervoor ontdekt hadden, simpelweg doordat het een van de weinige eettentjes was waar ze ook bier schonken.

Op dit moment zitten we in de Bus Terminal Bintang Prima. Dit stukje is dan ook in twee delen geschreven. Na de afgelopen avond zijn we weer vroeg naar bed gegaan om vanmorgen om 5:30 gewekt te worden. We wilden geen risico lopen de bus te missen om 9:30. Vandaag gaan we namelijk naar Rantepao!!! Eindelijk de drukte van de steden uit en het echte Sulawesi ervaren. We kunnen niet wachten!!

P.s.
Het is iedere dag rond de 33 graden en volop zon. We zitten bijna bovenop de evenaar en de zon komt op om exact 6 uur, bijna geen schemer en om 6 uur in de avond hetzelfde.
We moeten goed smeren met Deet, want ze lusten ons echt rauw hebben we gemerkt.

• 18 Augustus 2015 - 14:26

Miss M:

Nou prachtig toch!
    Geniet er van......en ik lees graag nog meer verhaaltjes.
    Dus ik ben stand by :)
    Groetjes van hier.....7huizen

• 20 Augustus 2015 - 13:17

Erwin:

Hey kanjers,
    Wat super leuk om jullie verhalen/avonturen weer te lezen en mee te beleven

• 29 Augustus 2015 - 11:08

Patricia Vloos: